Bij het gebruik van steunzolen:

  • Zorg voor een zo plat mogelijke bodem in de schoen. Verwijder dus alle hobbels en eventuele comfortzooltjes.
  • Gaan uw schoenen ‘kraken’ bij het gebruik, verwijder dan de zolen, strooi een beetje talkpoeder in de schoenen en probeer de zolen opnieuw.
  • Evenals ‘gewone’ en ‘sport-‘ schoenen bestaan er ook gewone’ en sportzolen. Meestal zal getracht worden een zo breed mogelijk gebruik van de zolen te bereiken.
  • Het is raadzaam om na ingrijpende operaties in uw bewegingssysteem (b.v. nieuwe heup of knie) ook de zolen na te laten kijken. De kans op veranderingen in de stand van voeten / knieën / bekken is dan vrij groot.
  • Het is erg verstandig om uw zolen minimaal elke 2 jaar na te laten kijken. We kunnen dan bekijken of het materiaal nog voldoet en de juiste correctie geeft en of uw voetstand niet te veel veranderd is in de tijd.
  • Laat zolen niet rondslingeren in de buurt van huisdieren, deze zouden ze kunnen aanzien voor speeltje of kluif.
  • Wanneer u met blote voeten op de zolen loopt, kan het prettig zijn om een kousenvoetje van katoen op zijn kop om de zool heen te trekken (het elastiek zit dan aan de onderkant van de zool). Het katoen voelt prettiger aan de blote voeten, u voorkomt dat de zolen sneller slijten en bij gebruik in sandalen vallen de zolen ook minder op.

Bij het kopen van schoenen:

  • Koop uw schoenen het liefst in de middag
  • Zorg ervoor dat uw schoenen altijd langer zijn dan uw BELASTE voeten. Hebt u een klein maatverschil in uw voeten, koop dan de schoenen op uw langste voet. Bij grotere maatverschillen is het soms mogelijk een onpaar te bestellen. Dit is duurder dan een normaal paar schoenen, maar goedkoper dan 2 paar!
  • De schoenen moeten de juiste breedtemaat hebben. De hiel moet goed in het contrefort ‘vastzitten’ en de voorvoet mag niet knel zitten.
  • Het model van de schoen moet overeenkomen met de vorm van uw voet. Breder mag.
  • De tenen moeten in de schoen vrij en recht naast elkaar kunnen liggen, zonder uit hun natuurlijke stand gedrukt te worden.
  • Bij het passen mogen de schoenen met een lichte druk aan de voeten gaan, maar moeten daarna behaaglijk zitten.
  • Pas altijd beide schoenen, loop er ook een tijdje mee in de winkel. Bij twijfel NIET kopen.
  • Schoen groeien niet, ze worden in gebruik alleen soepeler. Het ‘inlopen’ van schoenen is een fabeltje.
  • Voor het dagelijks gebruik is de maximale hakhoogte 3 cm.
  • Het bovenwerk van de schoen kan beter niet uit synthetisch materiaal bestaan. Het onderwerk (de zool) mag uit verschillende materialen zijn opgebouwd. Belangrijk hierbij is dat de schokdemping voldoende is en dat de buiging bij de tenen maximaal 90 graden is.
  • Hoe breder de hak, hoe stabieler u op de schoenen staat. Des te steviger het contrefort (om de hiel), des te minder kans op omzwikken van de enkels.
  • Instappers, in welke vorm dan ook, geven te weinig stabiliteit in de voet. Voor de meeste voetklachten is een instapper een ongeschikte schoen.
  • Schoenen met stiknaden bij de voorvoeten gaan sneller irriteren. Let bij deze schoenen op een zachte afwerking aan de binnenkant. Voornamelijk bij klachten aan tenen en knobbels op tenen en voorvoeten zijn dit soort schoenen af te raden.

Bij het gebruik van een orthese:

  • De orthese bij voorkeur met twee handen aanbrengen en verwijderen. Nooit trekken, daardoor kan de orthese makkelijk scheuren.
  • Bewaar de orthese ’s nachts in een potje met een laagje talkpoeder. Dit komt de levensduur van de orthese ten goede.
  • De orthese kan wekelijks schoongemaakt worden met handzeep, evt. met een zachte tandenborstel. Hierna de orthese zeer goed laten drogen en weer in het potje met talkpoeder doen.
  • Bij beschadigingen aan de orthese kunt u bellen voor een afspraak om het te laten repareren.

De juiste schoenen

  • Ortheses passen in schoenen met de juiste pasvorm, zowel in de lengte als in de breedte.
  • Bij teenafwijkingen hoort de neus van de schoenen ruim genoeg te zijn, vermijd schoenen die daar stiknaden hebben.
  • De hakhoogte mag niet meer dan 3 cm. zijn, omdat anders de belasting op de voorvoet te groot wordt.